Mitt lov är över för länge sen

På måndag börjar helvetet igen, då har jag inlämningsuppgifter och ett muntligt prov att fixa. Jag ser verkligen inte fram emot denna terminen på komvux. Jag känner mig helt slutkörd redan nu och hade jag kunnat så hade jag studerat på deltid.
På komvux är det högt tempo och eget ansvar som gäller (känn dig pressad och stressad terminen ut). Jag känner mig verkligen inte mentalt förberedd inför detta men på något sätt måste jag lyckas. 
 
Jag har varit skoltrött sedan högstadiet. Hoppade från program till program på gymnasiet och tillsist så fick jag chansen på komvux. Jag har klarat en termin än så länge och har kämpat som en idiot. Hösten och vintern är dessutom årstider som känns äckligt tunga för mig så jag hoppas verkligen att jag får mer energi nu till våren. Längtar tills solen och värmen kommer..
Kommentarer

Läste också Komvux, vissa kurser var extremt stressiga men samtidigt tycker jag det är rätt skönt att ta så mycket ansvar, läste dock på distans så hade inga lektioner att anpassa mig efter. Hur som helst tycker åtminstone jag att vårterminerna är hundra gånger lättare att ta sig igenom än hösten. Man blir piggare, gladare och orkar mer!:)

Svar: Visst kan det vara skönt att ta eget ansvar osv men jag har en tendens till att skjuta fram saker som jag måste lägga av med, haha. Jag hoppas att är så! :)
emmaandreassons.blogg.se


2013-01-04 @ 22:54:08
Sandra

Hej Emma. :)

Jag har själv funderat på att söka till komvux i höst då jag, likt dig, tröttnade på skolan redan i högstadiet. Jag fick förra året tillåtelse av min f.d. mentor att gå vidare ett fjärde år med de nuvarande tvåorna i deras klass, men jag är osäker på om det kommer att kunna hjälpa mig med skolan ärligt talat. Du som suttit i liknande sits, tror du att du skulle kunna säga vad du hade valt i detta läge? Jag har tyvärr inte så mycket information om komvux i huvudet som jag skulle vilja ha, så jag undrar lite om det finns några specifika fördelar? Bestämmer man själv under vilka perioder man läser ett ämne och hur fort, eller hur fungerar det egentligen? Det verkar vara lite olika från olika gymnasier.

Mvh Sandra

Svar: Hej Sandra!På komvux är det högt tempo och eget ansvar, ingen lärare springer och har koll på vad du har missat m.m. Du sköter allt själv men det kan vara skönt ibland. Det enda negativa med komvux som jag kan komma på, det är om du är beroende av studiemedel. För att få det så måste du ju plugga heltid och då måste du klara runt 4 ämnen per termin för att få dina pengar och för att komma upp i ett visst antal poäng. Annars är det ju bara att välja kurser hur du vill och välja själv hur länge du ska plugga.
Det är stressigt och kämpigt ibland men för mig så var det nog det som behövdes för att jag skulle lyfta på röva. :)
emmaandreassons.blogg.se


2013-01-06 @ 01:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0